17.11.2021.
Izgaranje
je stanje emocionalne, mentalne ili fizičke iscrpljenosti koje ozbiljno utječe
na vaš rad, a termin "burnout" još je sedamdesetih godina prošlog
stoljeća skovao psiholog Herbert Freudenberger. Izgaranje utječe na angažman
zaposlenika; logično, jer umornim, rastrojenim i nesretnim ljudima osobna
povezanost s poslom ne nalazi se baš na vrhu liste prioriteta.
Posljedice
izgaranja su ozbiljne, čak i iz čisto financijske perspektive. Studija Svjetske
zdravstvene organizacije pokazuje da smanjena produktivnost radnika zbog
izgaranja na poslu tvrtkama na globalnoj razini nanosi gubitke od trilijun
dolara godišnje! Izgaranje je i glavni pokretač fluktuacije zaposlenika; ankete
pokazuju da je ono krivac za 20-50% ostavki i odlazaka iz firme.
Stvar
je, dakle, kristalno jasna; tjeranje zaposlenika da rade do krajnjih granica nije
održiva poslovna strategija. Lista stresora zbog kojih zaposlenici
pregorijevaju je duga, a na vrhu je – prekomjeran rad. A rad od kuće, uveden nakon
početka pandemije, samo je pogoršao situaciju; pokazalo se da, radeći od kuće, mnogi
zaposlenici zapravo rade gotovo dva sata dnevno više nego prije, odnosno barem
200 sati više godišnje.
Raditi
se mora, na vanjske je faktore teško ili gotovo nemoguće utjecati, no to ne
znači da se opasnosti od izgaranja zbog pretjeranog iscrpljivanja na poslu ne
mogu izbjeći ili barem ublažiti. Ovo je nekoliko savjeta kojih bi se trebalo
pridržavati, ako ne želite da vam radna snaga pregori zbog posla.
Uvedite jasna pravila igre
Razumna
očekivanja ključna su za stvaranje održive kulture rada, što je posebno važno u
uvjetima rada na daljinu. Menadžeri se ne bi trebali igrati pokvarenog telefona
niti pribjegavati nojevoj taktici guranja glave u pijesak, praveći se da će
problemi nestati ako se ne vide. Zaposlenicima unaprijed treba jasno reći što
se od njih očekuje i koje su im obaveze; kako će, kada i gdje raditi i kad će
ih se ostaviti na miru da se mogu posvetiti svom privatnom životu na koji imaju
pravo. To je najbolji način da se izbjegnu zbunjenost i tjeskoba među
zaposlenicima. Održavanje "always on" kulture rada najgore je rješenje, koje neminovno vodi prema izgaranju radnika.
Imajte razumijevanja
Zaposlenici
nisu strojevi – to su stvarni ljudi koji imaju živote, druge ljude koje vole i
prema kojima imaju neke obaveze. Želite li da vaši radnici na poslu daju
najbolje od sebe, to trebate poštovati. Da biste spriječili izgaranje, poslove
organizirajte tako da vam u prvom planu ne budu kratkoročni rezultati. Vaša
poslovna politika treba biti temeljena na suosjećajnosti i usmjerena na
zdravlje i sreću zaposlenika; to će u konačnici donijeti najbolje rezultate na
duže staze.
Takav
način organizacije i vođenja posla uključuje programe koji će zaposlenim
roditeljima olakšati brigu oko odgoja djece ili redovite provjere kako bi se
procijenilo zadovoljstvo zaposlenika i njihovo radno opterećenje. Ovakvi će
koraci smanjiti stres zaposlenika i pomoći menadžerima da (p)ostanu svjesni
potreba članova svojih timova i ljudima pomognu da zadrže toliko potrebnu
ravnotežu.
Budite fleksibilni
Samo
zato što se radi na daljinu, ne znači da je posao fleksibilan. Prestroga
pravila i kontrole, poput praćenja računalne aktivnosti zaposlenika tijekom
radnog vremena, ljudima otežavaju upravljanje njihovim potrebama, oduzimaju im
autonomiju i pridonose stresu na radnom mjestu.
Posao
se dakako treba vremenski sinkronizirati, ali pritom ne treba biti prekrut;
malo elastičnosti nikad nije naodmet. Omogućite li zaposlenicima da neke
zadatke mogu obaviti kada i kako njima najviše odgovara, otkrit ćete da malo
fleksibilnosti uvelike pridonosi stvaranju agilnog, odgovornog udaljenog tima
koji svima omogućuje da funkcioniraju na najbolji mogući način.
Skratite video sastanke
Video
konferencije su sjajna stvar, ali samo ako se na njima ima što za reći i čuti.
Nasjedavanje pred kamerom umara, iscrpljuje i troši vrijeme koje bi se dalo
bolje iskoristiti. Stoga ubrzajte i skratite video komunikaciju. Pola sata
sasvim je dovoljno vremena da se kaže i dogovori ono najvažnije. Video sastanke
nipošto nemojte rastezati na sat vremena ili više, ako za to ne postoji kakav
stvarno važan razlog.
Dok
vodite video konferenciju, svakako isključite opciju da sami sebe gledate na
ekranu. Ni na sastancima koje vodite uživo ne želite se gledati u ogledalo,
zar ne? Kad god je to moguće, sasvim isključite sliku i usredotočite se samo na
ton. Ili nađite zlatnu sredinu. Uključite kamere na početku sastanka, dok se
zagrijavate i izmjenjujete neformalne informacije, a potom je isključite i
prijeđite na razgovor o poslu.
Postavite jasne granice
Ključno
je da zaposlenici znaju da se od njih ne očekuje da rade bez prestanka.
Definirajte radno vrijeme i pridržavajte se toga; ne pingajte zaposlenike nakon
17 sati, osim ako je riječ o stvarno hitnom slučaju.
Budite
primjer drugima. Ako radnici vide da isključujete obavijesti i ne odgovarate na
e-poštu izvan radnog vremena, shvatit će da održavanje ravnoteže između posla i
privatnog života u vašem timu nije tek puka fraza.
Razgraničite posao od ostatka dana i stana
Ako ih
i nemate pod kontrolom jer rade od kuće, pokažite zaposlenicima da vam je stalo
do njih i njihovog slobodnog vremena i prostora. To ne moraju nužno biti skupi
potezi poput kupnje računala i printera koje će radnici koristiti za
obavljanje posla od doma, niti plaćanje coworking prostora. Postoje i daleko
jeftinije metode, poput zajedničkog odjavljivanja s poslovnih mreža, što će
ljudima pomoći da se mentalno isprazne na kraju radnog dana. Takve sitnice mogu
dati velike rezultate i zaposlenicima pomoći da ne izgore na poslu i sačuvaju
svoje zdravlje. A to je u konačnici najbolje za sve, i za njih, i za vas, i
tvrtku za koju svi zajedno radite i od koje živite.