26.11.2021.
Navikli smo već
čitati jadikovke o tome kako firme otpuštaju radnike i kako tisuće, milijuni
ljudi širom svijeta ostaju bez posla i prihoda. No, ponekad nisu firme te koje
daju otkaze; sve je više slučajeva da radnici daju otkaze firmama za koje rade.
Brojke su neumoljive: u travnju ove godine rekordnih više od četiri milijuna
Amerikanaca dalo je otkaz, a taj se trend nastavio i sljedećih mjeseci. Sve
njih mučilo je isto pitanje: "Zašto bih ostao na poslu na kojem sam
nesretan kad sada znam da stvari mogu biti drugačije i da mogu biti
bolje?" Da se to ne bi dogodilo i vama, hitno poduzmite sljedeće
korake:
Poradite na kulturi tvrtke
Kultura vaše tvrtke
igra ključnu ulogu u tome osjećaju li se zaposlenici dobrodošli i cijenjeni.
Ona utječe na moral zaposlenika, a time i na fluktuaciju zaposlenika. Nedavno
istraživanje Oxford Economicsa pokazalo je da je 49% ispitanika “napustilo svoje trenutne poslove radi slabije plaćene pozicije u tvrtki s boljom
organizacijskom kulturom”. Stoga, ako želite izbjeći egzodus iz svoje kompanije, obratite pažnju na "crne točke" i poduzmite korake kako bi vaša radna
sredina postala i ostala zdravije i sretnije mjesto za rad.
Procijenite trenutnu situaciju
Anonimne ankete
zaposlenika izvrstan su način za dobivanje informacija iz prve ruke. Alat koji vam može u ovome pomoći je 360 Feedback. Druga bi
opcija bila predati zadatak konzultantu, koji može ponuditi nepristran pogled
na prednosti i slabosti kulture vaše tvrtke.
Pažljivo proučite
stupanj raznolikosti, jednakosti i uključenosti raznih skupina; spolnih,
rodnih, nacionalnih, vjerskih, društvenih... Provjerite kakve su trenutne
mogućnosti profesionalnog razvoja zaposlenika. Imaju li svi na raspolaganju
dovoljno mogućnosti za rast i pristup resursima koji im omogućuju usavršavanje
postojećih vještina ili razvoj novih?
Zapitajte se kakav
je moral djelatnika, onih u menadžerskom timu i među radnicima na prvoj liniji?
Koje su temeljne vrijednosti tvrtke i jesu li u skladu sa stvarnošću? Saznajte
kakvo je stvarno mišljenje zaposlenika o ljudima koji ih vode i vjeruju li
uopće da je viši menadžment sposoban upravljati tvrtkom?
Identificirajte praznine koje možete popuniti
Pažljivo proučite područja
u kojima vaša korporativna kultura ne uspijeva i počnite uvoditi promjene. Nakon
nekoliko mjeseci ponovno ispitajte zaposlenike i provjerite kako se sad
osjećaju. I zapamtite, ono što radnici cijene u kulturi tvrtke nije univerzalno
i razlikuje se od sredine do sredine pa se jedan recept ne može primjenjivati
na sve.
Pomognite zaposlenicima da pronađu svrhu
Osobno ispunjenje
većini je izuzetno važno, a dio tog ispunjenja pronalazi se na radnom mjestu.
Ne čudi stoga da su zaposlenici koji se na poslu osjećaju ispunjeno
angažiraniji i vjerojatnije da će dugoročno ostati u tvrtki. Usklađivanjem
interesa zaposlenika s većom svrhom organizacije, tvrtke mogu bolje angažirati,
i zadržati svoje zaposlenike.
McKinsey tvrdi da
tvrtke mogu kategorizirati zaposlenike u tri arhetipa primarne namjene:
“slobodan duh” (free spirit), “uspješnik” (achiever) i “skrbnik”
(caregiver). Svaki arhetip ispunjavaju i iritiraju različite stvari na
radnom mjestu. Otkrijte tko kakvom arhetipu odgovara i spojite zaposlenike s
poslom koji je u skladu s njihovom svrhom.
Za mnoge
zaposlenike, odluka da ostanu ili napuste tvrtku svodi se na odnos koji imaju
sa svojim menadžerom. Loši menadžeri tjeraju i najbolje zaposlenike. U Izvješću
o zadržavanju radnika, koji je lani objavio Work Institute, loš menadžment
naveden je kao jedan od tri glavna razloga zašto su zaposlenici napustili
posao.
S druge strane,
dobri menadžeri mogu pomoći u razvoju buduće generacije lidera unutar tvrtke.
Oni nedvojbeno imaju potencijal učiniti zaposlenike boljima, ali to mogu učiniti
samo ako im se daju smjernice i alati koji su im potrebni da napreduju kao
šefovi.
Podučite menadžere mekim vještinama
Pojam "meke
vještine" odnosi se na vještine koje nisu nužno specijalističke ili
tehničke. One su često više usmjerene na osobnost, uključujući društvene
vještine ili karakterne osobine. Suosjećanje, prilagodljivost, kreativnost i
obraćanje pozornosti na detalje, neke su od najpoželjnijih mekih vještina koje bi
trebali imati ljudi na upravljačkim ulogama.
Sposobnost
razumijevanja i suosjećanja s drugima jedna je od najvažnijih osobina koje
menadžer može imati. Empatija jača izgradnju odnosa i omogućuje menadžerima da
bolje razumiju, podučavaju i razvijaju svoja izravna izvješća.
Promjena je
neizbježna i nitko ne može predvidjeti što donosi sutra. Dobri menadžeri moraju
biti fleksibilni i pokazati sposobnost prilagođavanja promjenama unutar
organizacije, bilo da se one odnose na promjene u njihovim vlastitim
odgovornostima ili na potrebe njihovih zaposlenika.
Menadžeri koji mogu
kreativno pristupiti rješavanju problema bolje su opremljeni za prepoznavanje
problema, pružanje svježih rješenja i usmjeravanje svojih izravnih izvještaja
kroz izazove na radnom mjestu.
Menadžeri svakog
dana postavljaju pitanja i žongliraju s brojnim projektima, sastancima i
rokovima. Organiziranje i pažnja prema detaljima osigurava da čak ni najmanji
predmeti ne propadnu kroz pukotine. Oni bi trebali preuzeti inicijativu za
poboljšanje svojih mekih vještina putem metoda obuke, kao što su izravno
mentorstvo, radionice uživo ili igre uloga, tečajevi povezani s razvojem mekih
vještina i vršnjačko učenje.
Ako vaša tvrtka
nije opremljena za pružanje robusne obuke unutar tvrtke, razmislite o
uključivanju vanjskog programa obuke. Možete odabrati model koji je u skladu s
jedinstvenim vrijednostima vaše tvrtke i dizajniran je posebno za menadžere.
Uspješna komunikacija "1 na 1"
Sastanci "1 na
1" služe kao platforma za otvorenu komunikaciju. Odnos "1 na 1" ključan je
za jačanje odnosa, ali može biti i izvor tjeskobe, posebno za nove menadžere.
Kako biste to izbjegli, pobrinite se da menadžerima pružite nacrt kako
pristupiti sastancima. Odaberite učestalost, datum i vrijeme sastanaka i držite
se zacrtanog.
Iako bi razgovori
"1 na 1" po prirodi trebali biti tekući, uvijek pripremite nekoliko
točaka za razgovor. Uspješan razgovor zahtijeva dvosmjernu komunikaciju. Stoga,
kad god je moguće, postavljajte pitanja kako biste pomogli da razgovor teče i
potaknuli zaposlenike da se otvore.
I nipošto ne
iskorištavajte ove razgovore kao priliku da se dotaknete izvanrednog projekta;
usredotočite se na izgradnju jače osobne veze sa zaposlenicima.
Omogućite menadžerima alate koji pojednostavljuju upravljanje
Implementirajte
softver za upravljanje poslom pomoću kojeg menadžeri mogu jednostavno
delegirati zadatke, pratiti tko je u timu odgovoran za što i nadzirati projekt
bez potrebe za mikro upravljanjem. Ovi će alati pomoći menadžerima da manje
vremena troše na svakodnevne operativne zadatke i više se posvete poučavanju i
razvoju nove generacije zaposlenika.