09.07.2021.
Velik broj
životinjskih vrsta prirodno se organizira u grupe radi lakšeg funkcioniranja, a
od njih možemo dosta toga naučiti o zajedničkom životu i radu, kao i o načinu upravljanja i vođenja.
Obično ih
ne doživljavamo kao timove koji planski i sustavno rade na određenom zadatku i
ostvarenju zajedničkog cilja, a vođenje ovakvih zajednica nerijetko
karakteriziramo kao izboreno „snagom jačega“ ili autokratsko. No, je li to
stvarno tako ili naprosto ne želimo vidjeti cijelu sliku?
Znate li za
mrave „pastire“ koji se brinu o „stadima“ lisnih uši? Od njih dobivaju hranjivu
mednu rosu, a kada mravi svojim nožicama
nježno glade uš, ona izlučuje više tog nektara. Dakle, mogu li menadžeri naučiti od mrava kako tretirati svoje
zaposlenike?
U doba
seobe ptica na nebu možemo vidjeti jata koje lete u tzv. V obliku. Dio
objašnjenja za to jest da se time čuva energija jer se postiže manji otpor
zraka. Pri tome ptica na čelnoj poziciji troši više snage od ostalih u jatu pa
se one međusobno izmjenjuju na toj poziciji. No, još je jedan razlog ovom
rotiranju – pojedina ptica ne može zapamtiti cijeli put letenja. Dakle, nema
jednog predvodnika nego se radi o kolektivnom vodstvu.
Ovakav stil vođenja čest je u životinjskom svijetu,
no u svijetu ljudi je znatno rjeđi, a upravo se organizacije s kolektivnim
vodstvom (npr. višečlana uprava) u poslovnom kontekstu često pokazuju kao
agilnije i s većom inicijativom od onih koje vodi isključivo pojedinac (npr.
direktor).
Životinjske
zajednice međusobno su povezane
zajedničkom svrhom i ciljem, a pri tome
imaju obrasce komuniciranja i ponašanja svojstvene svim jedinkama. Informacije
se brzo prenose unutar zajednice i to im
daje mogućnost da svoje reakcije usklade s okolnostima.
Isto
vrijedi u organizacijskom okruženju gdje su najučinkovitiji oni timovi u kojima
se ljudi osjećaju međusobno povezanima i usklađenima, kao da su na „istoj valnoj duljini“. HR
profesionalci najbolje znaju koliko je truda i vremena potrebno
da se u nekoj organizaciji dostigne visoki nivo spremnosti na dijeljenje
informacija, sličan način razmišljanja, zajednički sustav vrijednosti i kultura, kao i
spremnost na zajedničko rješavanje zadataka/izazova/problema...
Autor: Igor Kovač, LQ Assessment&HR Consulting