Otkrivanje organizacijske sjene

11.07.2016.

Prema učenju Karla Junga, svaka osoba (pa tako i organizacija) ima svoju «sjenu». Sjena je neosviješteni dio našeg identiteta koji nas snažno definira, ali mi nismo svjesni njenog postojanja. Prema Jungu, što je sjena veća to može biti opasnija i snažnija.
Uzmimo primjer kod jednog dijela osoba koje misle da nisu dovoljno snažne. Svi oko tih osoba vide da ti ljudi imaju i više nego dovoljno snage, da ugnjetavaju sve oko sebe i demonstriraju svoju snagu na neprimjeren način. Uvjerenje «nisam dovoljno snažan/snažna» je sjena tih osoba. Ona definira njihovo emotivno stanje, konstruira njihove misli, a nakon toga i vanjsko ponašanje. Međutim, najčešće kad razgovarate s tim ljudima, oni neće biti svjesni te svoje osobine ili će možda kimati glavom, ali neće ništa promijeniti. Zašto? Zato jer se ne može ništa promijeniti ako se ne zaroni u sebe i suoči sa svojom sjenom. To se neće najvjerojatnije desiti sve dok ta osobina ne uzrokuje neku nevolju tipa otkaz, raspad braka ili bolest. Zašto? Zato jer se svi mi mijenjamo najčešće tek kad dobijemo po glavi. Kod mene je na primjer bio slučaj da sam mislio da nisam dovoljno važan. Rezultat toga je bio da sam u desetak godina došao na vodeće pozicije u svojoj firmi, Lions klubu, udruzi poslodavaca, udruzi mladih lidera, vijeću Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, radne skupine za pregovore s EU itd. Radi se o tome da ono što nisam mogao vidjeti je moje nesvjesno uvjerenje da nisam dovoljno važan. To uvjerenje je definiralo moje vanjsko ponašanje i moje odluke. To mahnito natovarivanje funkcija je na kraju uzrokovalo raspad mog unutarnjeg sustava. Danas imam svjesnost svoje sjene, pa bih rekao da sam mudriji, iako je i dalje ta moja sjena tu negdje u prikrajku.
 
 
Sve ovo što vrijedi za ljude, vrijedi i za organizacije. Organizacije također imaju sjenu, također najčešće nisu svjesne te sjene, a ta sjena definira emotivno stanje ljudi u organizaciji, ono što ljudi misle vezano uz organizaciju, ponašanje tih ljudi i na kraju ukupni rezultat tih ljudi i organizacije. Organizacija obično ima izgrađen identitet, objavljene vrijednosti i misiju, definiranu strategiju, organizacijsku shemu i procese. Međutim, iza željenog identiteta se krije onaj stvarni identitet koji mnogi drugi oko organizacije vide, osim onih koji su «unutra». Političke se stranke danas deklariraju da su demokratske, ali sjena tih stranaka ih čini da imaju egocentrični totalitarizam i plemensku poslušnost. Državne firme se deklariraju da su tržišno orijentirane i transparentne, ali sjena tih firmi je političko kadroviranje i negativna selekcija. Umjesto vrijednosti objavljenih na zidovima, organizacija u stvarnosti živi sasvim neke druge vrijednosti. Umjesto zacrtane strategije, donose se odluke koje nemaju veze s tom strategijom, već s onime kako se možda vlasnik te firme ujutro probudio. Umjesto organizacijske sheme, postoji siva zona moći gdje ne vlada organizacijska shema, već vladaju privatni, obiteljski, prijateljski, seksualni ili interesni odnosi. Sjene možemo pronaći na mnogim mjestima u organizaciji i što su ljudi te organizacije svjesniji svojih sjena, to će organizacija biti uspješnija, produktivnija, brža i lakša za upravljanje. Sjene u svojoj suštini mogu imati i pozitivan predznak. Tako, strategija u vlasnikovoj glavi može biti genijalna (ako je na pravi način sprovede). Egocentrično vođene stranke mogu dati ljudima u strankama osjećaj sigurnosti i ako je vođa stranke mudar lider, stranka od tog egocentrizma može profitirati. Bitno je samo da sjena ne upravlja s nama, već mi sa našom sjenom (tako da smo je svjesni).
U LQ-u radimo s organizacijama na otkrivanju njihovih sjena. To je proces koji traje određeno vrijeme i nije lagan. Samo su neke od organizacija spremne na taj korak. Ali one koje jesu, koje imaju dovoljno hrabrosti istinu staviti na «stol», dožive eksploziju pozitivne energije, produktivnosti, motivacije i predanosti.

vrh stranice