Alan Žepec: Sveto trojstvo Jima Collinsa

19.11.2013.

Kutak za lidere
Slušao sam nedavno predavanje Jim Collinsa na Global Leadership Summitu. Govorio je o tri osobine lidera ili organizacije važne za uspjeh. Moram priznati da me iznenadio svojom strašću i studioznošću. Kroz devet godina su on i njegov tim proučavali što organizacije čini super uspješnim. I otkrili su sveto trojstvo biznisa: fanatična disciplina, empirijska kreativnost i produktivna paranoja.

Fanatična disciplina: Nije važno možete li od jednom otrčati maraton od 42 km. Možda možete, možda ne. Međutim, ako svaki, ali baš svaki dan otrčite 5 km, i tako to radite godinu dana, šanse se drastično povećavaju. Tako se stječe kondicija, tako se osvaja zdravlje ili tržište, bilo da govorimo o našem tijelu ili kompaniji. Ako organizacija malim koracima uporno, dosljedno, svakodnevno izvršava ono što je njena svrha postojanja, dokazano će uspjeti dugoročno bolje od onih drugih. Ledo je uspješna kompanija jer godinama očekivano, disciplinirano i bez spektakularnih iznenađenja osigurava sladoled u škrinjama.

Empirijska kreativnost: Kreativnost je naše prirodno stanje Bića, ali bez discipline je neaktivna. Disciplina postaje rigidna bez kreativnosti, a kreativnost opasna bez discipline. Jim Collins je sa svojim timom otkrio da su dugoročno najuspješnije kompanije one koje su svojom inovativnošću uvijek jedan korak ne naprijed, nego nazad. Ako smo preinovativni i radikalni u vremenu i načinu primjene, možemo doživjeti neuspjeh. Njemački institut Fraunhofer je prvi otkrio mp3 player i to 1990 godine. Izašli su odmah na tržište i doživjeli fijasko. Nekoliko godina kasnije, 1997 godine, naš Tomislav Uzelac napravio je mp3 playback engine. Amerikanci su uzeli što je Tomislav napravio, imali su empirijsko iskustvo otprije, pa su dodali Windows sučelje i mp3 je ušao u povijest.

Produktivna paranoja: Produktivna paranoja gura organizacije i lidere da se pripremaju za teška vremena. Tipična greška poduzetnika je da krenu u poduzetnički pothvat, posao naglo krene, poduzetnik povjeruje u konstantnost tog trenda i onda kupi novi auto, uloži u povećanje proizvodnih kapaciteta, izgradi nove urede, uzme kredite i onda se desi promjena trenda. Razgovarajući sa vlasnicima organizacija koje su preživjele krizu u građevinskoj industriji u Hrvatskoj jedno je jasno. Bili su oprezni sa ulaganjima u vremenu konjunkture i imali su dovoljno unutarnjih zaliha da prežive u vremenu krize. Svaki prenapregnuti sustav bilo da govorimo o firmi ili vlastitom tijelu, postaje krut i nespreman odgovoriti na promjenu koja se može desiti u okolini. Sve uspješne organizacije imaju svjesnost te činjenice i umjereno su paranoične sa predviđanjima budućnosti svojih projekata, planiranjem novčanih tokova i iskušavanjem izdržljivosti vlastitih ljudi.
vrh stranice