09.10.2021.
Brojke su
neumoljive. Nažalost, samo jedan od tri zaposlenika smatra da šefovi prepoznaju
njihov trud na poslu, pokazalo je izvješće TINYpulse-a. Još gore, samo 25 posto
ispitanih radnika osjeća da njihovi poslodavci cijene njihov naporan rad. I za
kraj, nimalo bolje, čak trećina zaposlenika osjeća se podcijenjeno.
Dakako, zahvalnost nije uvijek lako pokazati. Menadžerima može biti jednako
neugodno hvaliti zaposlenike kao što im je ponekad teško uputiti kritiku. Puno
je savjeta napisano kako to izbjeći, a svi se oni svode na bitno: ne pišete
govor za dodjelu Oscara, važno je biti konkretan. Za početak, kada nekoga hvalite, uvijek spomenite njegovo ime i recite, ili napišite, zašto ga hvalite
i zašto je to važno, vama i kompaniji. Jednako važno, ljude treba pohvaliti na
vrijeme, najkasnije sljedeći dan. Dakako, svaki zaposlenik je drugačiji i to bi
menadžeri trebali uzeti u obzir. Neke zaposlenike možda motivira prilika da se
prihvate novog, izazovnog posla i to će shvatiti kao znak da im menadžer
vjeruje i oslanja se na njih. Drugi će pak radije otići na zajednički ručak na
kojem će se opustiti od stresa.
Ako je moguće, nagradite zaposlenike dajući im veću fleksibilnost u poslu ili
im omogućite napredovanje u hijerarhiji tvrtke. I ne zaboravite pohvaliti
zaposlenike zbog njihovih osobina. Zaposlenici su prije svega ljudi. Ako ih se
tretira kao radne strojeve, osjećat će se obezvrijeđeno. Ponekad je dovoljno
reći: "Hvala vam na dobrom smislu za humor, to nam je zaista pomoglo u
ovim stresnim vremenima."
Zaposlenici koji misle da njihov posao ima svrhu više se angažiraju, a
angažirani zaposlenici duže ostaju u tvrtkama, produktivniji su i 21 posto
profitabilniji, pokazalo je Gallupovo izvješće o angažmanu zaposlenika. Jedan
od načina da im se pomogne u pronalaženju svrhe je povezati njihov posao s
većim ciljevima tvrtke. Na primjer, radnicima na prvoj liniji proizvodnje
pokažite gotov proizvod da vide kako se njihov dio slagalice uklapa u širu
sliku.
Menadžeri moraju pažljivo pratiti količinu pažnje i smjer koji daju
zaposlenicima. Mikro menadžment je ubojica motivacije. S druge strane,
nedovoljno obraćanje pažnje na zaposlenike može biti i demotivirajuće. Ako svoj
posao radite iz dana u dan, a o tome nikada ništa ne čujete, počet ćete
propitkivati vrijednost onoga što radite. Adrian Gostick, autor knjige
"Leading with Gratitude: Eight Leadership Practices for Extraordinary
Business Results", menadžerima preporučuje da motivaciju zaposlenika
podižu slavljenjem malih pobjeda; svaki je uspjeh, svaki dobro odrađen dan
razlog da se zaposlenike pohvali i tako im podignete motivaciju za posao. Anne
Morriss, autorica knjige "Unleashed: The Unapologetic Leader's Guide to
Empowering All around You", ističe pak važnost autonomije zaposlenika.
Zaposlenici cijene slobodu i nju, kaže, treba ograničavati samo ako je to
"doista neophodno za funkcioniranje i dobrobit organizacije".
Svaki pojedinac motiviran je i zainteresiran za različite stvari. Da biste
motivirali svoje zaposlenike, prvo morate shvatiti što žele postići, na poslu i
u životu. Dodjeljivanje zadataka na temelju ambicija odličan je prvi korak, no
motivacija može brzo splasnuti nakon početnog zanosa. Stoga je važno stalno
pratiti i održavati na životu taj fini balans između nečijih ambicija i
doprinosa organizaciji.
Dobri menadžeri nisu samo psiholozi, oni su i - dekorateri. Radno mjesto na
kojem je ugodno boraviti podiže radni elan zaposlenika. Estetski ugodan, dobro
osvijetljen, funkcionalan i zabavan prostor čini rad mnogo ugodnijim.
Uljepšavanje prostora ne mora biti skupo, za početak je najvažnije da je uvijek
čisto, uredno i udobno. To je temelj dobre radne atmosfere, ostalo je
nadogradnja.
I na kraju, treba ponoviti ono s početka: lijepa riječ otvara sva vrata. Zato,
ako je zaposlenik uložio mnogo vremena u rad na projektu ili se potrudio pomoći
kolegi, ne štedite na pohvalama. Ne radi se ovdje samo o činu priznanja, već o
načelu: Ako ljudi smatraju da se njihov trud cijeni, oni će nastaviti vrijedno
raditi. No ako osjećaju da su njihovi dugi sati i osobne žrtve uzaludni, malo
je vjerojatno da će se opet potruditi za tvrtku. Dakle, bez obzira na to
hvalite li nekoga na sva zvona, u internom dopisu ili u privatnom razgovoru na
hodniku, važno je pokazati zahvalnost.
I da, menadžer nije baba vračara. Stoga nemojte nagađati što je kome važno;
sjednite sa zaposlenicima, upoznajte ih i od njih saznajte osobno što najviše
cijene i što im je važno. To bi moglo biti najbolje što možete učiniti za svoje
zaposlenike, svoju tvrtku pa i same sebe.