06.05.2021.
Kako postati dobar
menadžer ključno je pitanje. Jer biti ekspert za neko područje ne znači da ćete
automatski biti sposobni postati voditelj. Znati upravljati ljudima i timovima
vještina je koja se da naučiti, ako vas ima tko povesti i pokazati vam cilj.
Mladi menadžeri,
oni koji to tek postaju ili se nalaze na početku svog karijernog puta moraju
shvatiti da upravljati ljudima, poslovnim zadacima i strategijama ne znači
razmetati se činjenicom da ste hijerarhijski iznad drugih, da oni moraju
svirati kako im vi kažete, samo zato što ste "na poziciji moći". I
tako se može voditi, ali taj put vodi u slijepu ulicu.
Statistika koju je
objavilo Društvo za upravljanje ljudskim resursima (SHRM) pokazuje da čak 76%
zaposlenika smatra kako upravo menadžer stvara kulturu na poslu. A koliko su
uspješni u tome govori druga anketa kalifornijskog Roberta Halfa prema kojoj
je svaki drugi ispitanik napustio posao prvenstveno zbog lošeg menadžera. A to
si bez posljedica može dopustiti malo koja tvrtka.
Mnogi novi
menadžeri na poziciju dolaze loše pripremljeni i slabo opremljeni, najčešće
zato što su i sami prethodno bili izloženi tradicionalnim stilovima upravljanja
i naređivanja. Takvi ljudi još uvijek napreduju i njihove tvrtke još uvijek
inercijom opstaju, no njihovo vrijeme prolazi. Poslovni svijet sve je
pametniji, stvari se sve brže mijenjaju. Čvrstorukaški, "ja pa ja"
sistem upravljanja polako zastarijeva i novija generacija menadžera mora raditi
drugačije od prethodnika.
Da se treba
prilagođavati, jasno je mnogima. No, nažalost, većina po tom pitanju ne radi
gotovo ništa i pušta da se stvari odvijaju same po sebi. Istraživanje grupe
Brandon Hall pokazuje da tek svaka deseta organizacija programe razvoja
liderstva usklađuje s budućim poslovnim potrebama i kompetencijama kakve se
traže u novim okolnostima. Prilika je tu, samo je treba zgrabiti i iskoristiti za
što bolji start.
Dugačak je popis
vještina koje novi menadžer mora razviti. Srećom, sve se one daju naučiti. Želi
li uspjeti, mladi menadžer mora savladati vještine vođenja, spuštanja
informacije onima oko i ispod sebe, kako motivirati zaposlenike i, jednako
važno, omogućiti njihov razvoj. Biti osoba koja zna voditi sastanke,
pregovarati i tako izbjeći brojne zamke loše komunikacije; koja zna kako
delegirati poslove i upravljati timom, potičući pritom okruženje u kojem se
cijeni inovativnost. Samo na tome gradi se stvarni autoritet. I tko to prije
shvati, imat će dobar temelj na kojem će izgraditi uspješnu menadžersku
karijeru.
Moderne kompanije
izravnavaju unutarnju hijerarhiju i postaju sve agilnije; organizira se sve
više timova u kojima svatko može biti vođa. Tradicionalni zapovjednički ili
kontrolni stil vođenja u takvom poslovnom okruženju više ne prolazi; on je
neučinkovit i zastarjeli. Mladi menadžeri ne mogu se osloniti na autoritet svoje
titule; njima trebaju moderne sposobnosti koje će ih povesti prema uspjehu,
vlastitom i kolektivnom. Te su dvije stvari u simbiozi.
Mnogi griješe kad
čekaju da zaposlenici postanu menadžeri kako bi onda iz njih napravili vođe.
Dobru ekipu, koja veže uspjehe na duge staze, čine vrhunski igrači, ali i duga
klupa. Nasljednike je uvijek dobro strateški planirati unaprijed. Baš kao što
im treba omogućiti razvoj kako bi ih zadržali. Uostalom, ponašanja i
razmišljanja lakše je pomalo oblikovati nego na silu mijenjati. Zaposlenici s
visokim potencijalom često su ionako neformalne vođe timova. Treba im dati
alate s kojima će biti učinkoviti i prije nego što formaliziraju svoj status.
Mnogi menadžeri
znaju organizirati stvari, ali im nedostaje intuicije i ne znaju što bi s
ljudima oko sebe. Coaching bi im trebao pomoći da do cilja dođu uspostavljanjem
i izgradnjom odnosa, prepoznavanjem praznina u performansama te korištenjem
tehnika ispitivanja i slušanja. Dobar menadžer mora znati zadržati vrhunske
talente, stvoriti kulture inovacija i rasta i razumjeti stvarnu vrijednost
dobre radne snage.
No, da bi menadžeri
naučili nove vještine i prepoznali nove mogućnosti, prvo trebaju prihvatiti
novi način razmišljanja. Moderna vremena zahtijevaju vođe koji riskiraju i uče
na pogreškama, prilagođavaju se situacijama kako bi došli do uspjeha.
Učinkoviti vođe priznaju da nemaju sve odgovore i uvijek su spremni na učenje.
Coaching je važan
jer naglašava važnost suradnje i dvosmjerne komunikacije između menadžera i
zaposlenika. On potiče mladog menadžera koji preuzima odgovornost za vlastiti
razvoj. Coaching nije držanje za ruke; on jednostavno potiče okruženja u kojem
se novi menadžer ne boji pogriješiti jer će i iz toga naučiti vrijednu lekciju.